språk!

har språk nu. men eftersom det är onsdag får vi jobba med vad vi vill.
jag skrev en typ novell. här har ni den.

AVSLÖJANDET

Jag gick på trottoarkanten när jag hörde någon gå efter mig.

Mina steg blev längre och snabbare, samma med personens bakom mig.

Jag vände mig om snabbt för att överraska personen. Men när jag stod där med näsan åt det håll jag kommit från var det ingen där. Det fanns ingen runt omkring mig hur jag än ved på huvudet.

Jag vände mig sakta om och började gå igen. Men så fort jag började gå hördes stegen igen. Jag ignorerade ljudet och fortsatte min väg. Bort från min förföljare.

Mina steg snabbade på igen och den här gången började jag springa.

Just nu kändes inget viktigare än att komma bort från det här.

Jag visste inte vars jag var på väg och nu hördes även mer steg än bara bakifrån som hade mig som måltavla.

Hoppet började växa inne i mig innan jag svängt in mellan husen. Men hoppet slocknade snabbt när jag kom in i en återvändsgränd.

Jag stod med blicken fäst mot väggen, fast besluten att inte låta förföljarna se min skräckslagna blick.

Deras steg var låga och jag kunde höra att dem sakta gick mot mig. deras andetag var djupa. anfådda.

Jag märkte att inte att jag grät innan den första droppen landade på min läpp och jag kunde känna den salta smaken.

Innan handen landade på min axel visste jag vilka som jagat mig. Jag kunde höra deras andetag och jag kände igen dem väl efter att ha sprungit ifrån dem flåsande rösterna så många gånger förut. alltid samma djupa andetag som om dom sprungit flera mil. som en sovande katt andas. tungt och högt.

Jag stelnade till när jag kände den ilande känslan åka över från handen på axeln och ut i min kropp.

”Du ljög för mig.” började rösten lugnt, men med ett lite skrämmande tonfall.

”Du sa att du inte hade några pengar alls. Att du var HELT pank. Ändå såg några vänner hur du var inne på konsum och köpte en dricka som kostade precis samma summa som du var skyldig mig.”

Ja. Jag hade ljugit. Hade hoppats att han skulle glömma att jag var skyldig honom något. Så att jag skulle kunna få smaka den nya vitamin drickan.

”du har fått många chanser att betala. Jag har sett mellan fingrarna. Men nu ska du betala!” hans röst hade ändrat tonart till mar hotande. Och argt.

Jag stod helt still och väntade. Jag ångrade mig. Hade jag kunnat så skulle jag ta tillbaka alla lögner om att slippa betala. Jag skulle göra den ogjord. Men nu kunde jag inte göra något ogjort. Så jag vände mig sakta om, men jag hade knappt tagit blicken från marken innan jag såg knytnäven flyga i luften mot mitt ansikte. Sen var allting svart.

Jag önskar jag kunnat göra det ogjort..



Kommentarer
alexandra

sv: Härligt. själv är jag sjuk :(

2010-10-20 @ 11:57:27
URL: http://alexbloggis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0